1. Pravda ako hodnota
1.1 Pevný ako kameň
Každá skala alebo kameň môže mat rôzny tvar, veľkosť aj zloženie.
Niečo však majú spoločné, a to je pevnosť. Človek sa naučil hľadať
v prírode rôzne vzácne kamene. Pre svoje vlastnosti sa kameň začal
používať na stavbu plotov, domov, ale aj veľkolepých chrámov. Slovo kameň
sa často nachádza aj v Biblii. Vyjadruje stabilitu a nemennosť. To, čo je
z kameňa, vietor neodveje. Človek, ktorý počúva Boha, sa nestratí na
ceste k nemu.
Ježiš im povedal: ,,Nikdy ste nečítali v Písme: ,,Kameň, čo
stavitelia zavrhli, stal sa kameňom uholným. To sa stalo na pokyn Pána; vec
v našich očiach obdivuhodná?“ (Mt 21, 42)
Kameň v tomto verši znamená malý a slabý národ, ktorým všetci
opovrhujú (izraelský národ). Uholný kameň znamená základný kameň
Božieho kráľovstva na zemi (základ svätej Cirkvi). Základ Cirkvi je
Ježiš Kristus. Mesiáš sa stal uholným kameňom, základom Cirkvi.
1.2 Pravda či klamstvo
Pozorne si prečítajte text z Knihy Genezis (Gn 27, 1–10) príbeh o Ezauovi
a Jakubovi z učebnice na str. 12
„Keď Izák zostarel a keď jeho oči stratili silu vidieť, zavolal si
svojho staršieho syna Ezaua a povedal mu: „Syn môj!“ On mu odvetil:
„Hľa, tu som!“ Povedal mu: „Pozri, ja som už starý, neviem, kedy
zomriem. Preto si teraz vezmi zbraň, tulec a kušu a choď do stepi uloviť
nejakú zver! Potom mi priprav chutné jedlo, aké mám rád. A keď pojem,
požehnám ťa prv, ako zomriem.“ Rebeka však načúvala, keď sa Izák
rozprával so svojím synom Ezauom. A Ezau vyšiel do stepi uloviť nejakú
zver, aby ju doniesol. Tu povedala Rebeka svojmu synovi Jakubovi: „Len teraz
som počula, ako tvoj otec hovoril tvojmu bratovi Ezauovi: Nože mi prines
nejakú zverinu a priprav mi chutné jedlo, aby som jedol a aby som ťa
požehnal pred Pánom prv, ako zomriem.“ A teraz počúvaj, syn môj, na môj
hlas, čo ti prikazujem: Choď k stádu a prines mi dvoje pekných kozliat. Ja
ich pripravím pre tvojho otca ako chutné jedlo, aké má on rád. Potom to
zanesieš svojmu otcovi, aby jedol a aby ťa požehnal prv, ako zomrie."
Napíš odpovede na otázky do zošita:
1. Ako sa volal otec Ezaua a Jakuba? ________________
2. Doplň správne slovo z textu: „A keď pojem, ___________ ta prv, ako
zomriem.“
3. Izákovým slovám načúvala:
a. Sára b. Eva c. Rebeka
4. Jakubova matka chcela, aby jej priniesol dvoje pekných kozliat na prípravu
jedla. Akým spôsobom to hovorila?
a. Jakuba o to prosila b. prikazovala mu c. kričala
Prepíš si otázky do zošita a vo dvojici na ne odpovedz!
1. Ako prestúpila matka Rebeka 8. Božie prikázanie?
2. Akým spôsobom môže porušiť 8. Božie prikázanie novinár?
3. Ako sa dá napraviť krivda voči 8. Božiemu prikázaniu?
4. Jakub sa v biblickom príbehu prehrešil proti svojmu bratovi.
Vysvetli, ako.
1.3 Sila slova
Jedno z tvojich prvých slov, ak nie prvé, bolo mama. Môžeme povedať, že
je to jedno z najkrajších slov. Slová sú ako zrná, ktoré rozsievaš zo
svojich úst. Božie slovo má úžasnú moc. Božie slovo človeka formuje,
napĺňa ho láskou, tvorí nový, lepší svet okolo neho. Dáva len DOBRO.
Ľudské slovo môže dávať dobro, ale môže aj ničiť.
Božie slovo má moc. Stvorilo svet a človeka. Najdôležitejšie slovo pre
život pokrsteného a veriaceho človeka je BOH.
Kresťan si v živote môže odpovedať na tieto otázky:
1. Kto som?
Som človek stvorený na Boží obraz. Bohu sa podobám rozumom a slobodnou
vôľou.
2. Kam smerujem?
K Bohu. Po prežití pozemského života budem žiť vecný život.
Neuvážene vypovedané slovo je ťažko zobrať späť. Je akoby kameňom,
ktoré tvrdo zasiahlo človeka. Pán Ježiš nás učí svojím príkladom aj
príkladom svätcov neodsudzovať ľudí a nepohŕdať nimi. Učme sa našimi
slovami pohladiť iných. Robme to v rozhovoroch aj v modlitbe za ľudí.
1.4 Nikto ťa neodsúdil
Kresťanská televízia Lux odvysielala film pod názvom Ján XXIII. V tomto
filme odchádza pápež počas vianočných sviatkov do väznice, kde navštívi
väzňov. Jeden z nich je jeho návštevou zvlášť dotknutý a hovorí, že
on si nezaslúži odpustenie. Pápež však aj jemu hovorí, že má nádej.
Muž prijíma odpustenie svojich hriechov do svojho života.
Na odpustenie hriechov má šancu každý človek. Božie odpustenie prichádza
vždy, keď si človek prizná vinu a chce robiť pokánie.
Ohováranie a osočovanie ničia dobré meno a česť blížneho. Česť je
totiž spoločenské svedectvo o ľudskej dôstojnosti a každý človek má
prirodzené právo na česť svojho mena, na svoju dobrú povesť a na úctu.
Preto ohováranie a osočovanie narúša cnosť spravodlivosti a lásky.
(KKC 2479)
1.5 Hovorí sa, že…
V minulosti bolo jediným typom médií ľudské slovo. Spočiatku to bolo
slovo hovorené a neskôr aj písané. Ľudia dávali slovám vážnosť
zákona. Na potvrdenie slova stačilo dať ľudom ,,ruku na to“. Neskôr sa
slovo prenieslo na papier. Začali sa písomne zapisovať dohody a zmluvy.
Podpisom sa potvrdzovala vierohodnosť a platnosť. Dnes potrebujeme množstvo
právnikov, aby nám napísali zmluvu dobre a na nič sa nezabudlo. Dnešné
médiá prinášajú správy zo všetkých kútov sveta. Ale nie všetky nám
podávajú úplné informácie. Digitálny prenos televízie a internetu
spôsobil, že skoro okamžite vieme, čo sa kde stalo. Slová sú vypovedané
v správach, komentároch, novinách, časopisoch, atd.
2. Hľadanie pravdy o svete
2.1 Človek sa pýta prečo
Oddávna sa človek zapodieval svojou existenciou. Dával si otázky, odkiaľ
prišiel človek, ako vznikol svet a život na Zemi. Takto začali vznikať
rôzne predstavy o pôvode sveta a človeka.
Iné predstavy mali ľudia v staroveku a iné majú ľudia v súčasnej dobe.
V najstarších dobách ľudia nemali také vynálezy ako počítač, internet
alebo noviny, preto si medzi sebou ústne šírili rôzne príbehy, ktoré
často vyjadrovali v symbolických príbehoch – mýtoch. Významné mýty
tradovali z generácie na generáciu.
Boh stvoril svet z ničoho, povedal a stalo sa. Svet bol stvorený na Božiu slávu. Boh sa i teraz stará o svet, zachováva ho a riadi.
2.2 Svet očami básnika
Teória heliocentrizmu
Začala sa vytvárať v polovici šestnásteho storočia. Poľský astronóm
Mikuláš Kopernik je považovaný za prvého zástancu heliocentrizmu. Na
základe svojich výskumov zistil, že Slnko je stredom našej Galaxie a okolo
neho obiehajú všetky ostatné nebeské telesá. Na jeho učenie nadviazal
Galileo Galilei. Známy je jeho výrok: „A predsa sa točí“. Johannes
Kepler potom odvodil zákony pohybu Zeme okolo Slnka a Isaac Newton tieto
zákony zovšeobecnil pre všetky planéty.
Teória Big bang
S touto teóriou prišiel ako prvý americký fyzik ukrajinského pôvodu
George Gamow. Prvý, kto prišiel s teóriou, že vesmír sa začal
„výbuchom prehistorického atómu“, bol belgický kňaz Georges Lemaitre.
(r. 1927) Big bang = Velký tresk. Teória hovorí o okamihu vzniku sveta, kedy
bola v jednom nekonečne malom a nekonečne hustom mieste sústredená
nekonečne veľká energia, ktorá vybuchla a stala sa základom pre celý
vesmír. Cirkev neodmieta túto možnosť s jediným dôležitým dodatkom, že
ak náš svet takto vznikol, tak potom tvorcom Veľkého tresku je náš
Boh.
Ptolemaiova geocentrická sústava vesmíru
Je to teória, ktorú sformuloval v staroveku Klaudius Ptolemaios. Mylne sa
v nej tvrdí, že Zem je stredom celého vesmíru.
Základné pravdy o vzniku sveta vo Svätom písme
• Boh je Stvoriteľ a pôvod všetkého
• Boh je všemohúci a dobrý
• Svet nevznikol z chaosu
• Svet je dobrý a krásny
• Človek je korunou stvorenia
• Človek nemá zabúdať na deň zasvätený Pánovi
• Človek má zodpovednosť za svet
• Človek má s Bohom spolupracovať na stvorení
2.3 Na počiatku
Dielo stvorenia:
1. deň – Boh stvoril svetlo. Svetlo nazval dňom a tmu nocou
2. deň – Stvoril oblohu, ktorú nazval nebom
3. deň – Stvoril moria a súš. Súš nazval Zemou a stvoril rastliny
každého druhu.
4. deň – Pre deň stvoril slnko a pre noc mesiac a hviezdy a umiestnil ich
na nebesia
5. deň – Stvoril ryby a morské stvorenia. Stvoril aj vtáky.
6. deň – Stvoril zvieratá a napokon muža a ženu.
7. deň – Tento deň odpočíval, požehnal ho a zasvätil.
Darwinová teória vzniku človeka
Charles Darwin, britský prírodovedec vo svojich dielach tvrdil, že život na
Zemi vznikol postupným vývinom z jednoduchých foriem, a tento vývin trvá
dodnes. Podľa neho sa človek postupne vyvinul z opice, pretože opica je
stavbou tela najbližšie k človeku. Cirkev nezakazuje zaoberať sa aj týmto
tvrdením, ak máme na zreteli, že všetko stvoril Boh.
My kresťania veríme, že človeka stvoril Boh na svoj obraz a ostatné
tvorstvo bolo stvorené pre človeka. Ľudia nie sú len dielom nejakej náhody,
sú to stvorenia, ktoré sú výsledkom jednoznačného úmyslu Boha
stvoriteľa. Po smrti veríme vo vzkriesenie a v život večný v nebi.
2.4 Oslava tvorcu
Boha môžeme poznať trojakým spôsobom:
1. Prirodzené poznanie Boha, t. j. prirodzeným usudzovaním z jestvovania
sveta.
2. Nadprirodzené poznanie Boha svetlom viery, t. j. prijatím Božieho
zjavenia vierou.
3. Nadprirodzené poznanie Boha svetlom slávy, t. j. bezprostredným
duchovným videním Boha v nebi.
2.5 Ekologické problémy
Človek svojím spôsobom života postupne vo väčšej miere ničí
rastlinstvo, znečisťuje a znehodnocuje pôdy, znečisťuje rieky i ovzdušie
okolo seba a vyhubuje živočíchy. V súčasnosti ľudstvo natoľko zasahuje
do prírody, že tieto negatívne vplyvy postihujú celú planétu. Ovplyvňujú
život všetkých obyvateľov sveta a predstavujú pre nich veľké hrozby,
ktoré sa týkajú ich zdravia, výživy, ba možno až otázok spojených
s existenciou ľudstva.
Preto sa označujú ako GLOBÁLNE EKOLOGICKÉ PROBLÉMY.
3. Hľadanie pravdy o sebe
3.1 Človek, najmilší Boží zámer
Na tejto hodine sa budeme zaoberať otázkou, kto je človek a aké vzťahy
prežíva. Človek je najmilším Božím stvorením. Človeka Boh požehnal a
človekovi (Adamovi a Eve) Boh odovzdal moc vládnuť. Boh ich požehnal a
povedal im: ,,Ploďte a množte sa a naplňte zem! Podmaňte si ju a panujte nad
rybami mora, nad vtáctvom neba a nad všetkou zverou, čo sa hýbe na zemi“
(Gn 1, 28).
Boh človeku dôveruje, dáva mu poslanie: ,,Podmaňte si zem!“ Je to výzva
k tvorivosti pre
každého človeka a v každej dobe. Človek je vyzvaný vnímať krásu okolo
seba a rozvíjať
svoje dary.
Každý človek prežíva tieto vzťahy:
1. Vzťah k Bohu – nevznikli sme náhodou, sme na zemi z vôle Boha. Máme
od neho rozum, nesmrteľnú dušu a slobodnú vôľu. Ak človek neverí
v existenciu Boha, tento vzťah môžeme nazvať aj jednostranný.
2. Vzťah k zemi – človek dostal zem do správcovstva, máme sa o ňu
starať a chrániť ju. (Potrebujeme pracovať.)
3. Vzťah k druhým ľudom – človek nemôže žiť sám, potrebuje
druhého človeka. (Ako Adam potreboval Evu.)
4. Vzťah k sebe samému – človek dbá o svoje vlastné dobro. Opakom
zdravého vzťahu k sebe samému je sebaláska.
3.2 Boh ako hrnčiar
„Pán prehovoril ku mne takto: „Či ja nemôžem, dom Izraela, naložiť
s vami tak ako hrnčiar?“ – hovorí Pán. „Áno, ako je hlina
v hrnčiarových rukách, tak ste vy v mojich rukách, dom Izraela.“ (Jer
18, 5–6)
„Vtedy Pán, Boh, utvoril z hliny zeme človeka a vdýchol do jeho nozdier
dych života. Tak
sa stal človek živou bytosťou.“ (Gn 2, 76)
,,Pán urobil z hliny človeka (ha ´adam)“; zem (adamáh). Teda už v mene
človeka Adama
je označená látka, z ktorej pochádza človek. Božie slovo nám ukazuje,
z čoho Boh stvoril
muža. Materiál sa nazýva hlinou a mohli by sme povedať, že pôdou, ktorá
dáva priestor
a život. Adam vidí okolo seba nekonečne krásne stvorenia, ale nevidí
niekoho, kto sa mu
podobá. A tak mu Boh stvorí pomocníčku Evu z neho samého.
Súčasná veda uvádza niekoľko teórií o vzniku človeka:
a) Darwinova teória: Človek sa vyvíjal od nižších druhov k vyšším.
Pozor: Nehovorí, že sa
vyvinul z opice! Vyvíjal sa postupne od nižších druhov k vyšším.
b) Teória ekologických zmien: Klimatické zmeny spôsobili zmeny v prírode a
tie ovplyvnili
vývoj suchozemských cicavcov.
Biologická evolúcia (vývoj) nám vysvetľuje, že z jednoduchých organizmov
vznikali stále
zložitejšie a dokonalejšie.
Paleontológia (veda o vývoji života na planéte), posúva hranicu pre vznik
života na Zemi asi
na vzdialenosť 3,8 miliárd rokov.
Kresťanský evolucionizmus vidí v priebehu evolúcie účinok Božieho Slova,
skrze ktoré
všetko povstalo (porov. Jn 1, 3).
3.3 Mám hodnotu
Človek má rovnakú hodnotu:
- pred narodením,
- počas života,
- po smrti.
Prečo práve človek má zo všetkých stvorení najvyššiu hodnotu na
zemi?
1. Ako jediná bytosť je stvorený na Boží obraz, má nesmrteľnú dušu a
je povolaný žiť
v Božej blaženosti.
2. Rozhoduje sa vedome a dobrovoľne pre skutky, ktoré chce vykonať.
3. Človek vie vytvárať vzťahy a rozvíjať ich napr. v podobe
priateľstva, manželstva
a rodičovstva.
4.Človek dokáže vytvárať spoločenstvo, pracovať v skupine,
organizovať čas.
Hodnotu máme preto, že sme Božími deťmi a nie preto, čo robíme.
3.4 Človek v raji a jeho pád
Raj je obrazom nenarušeného vzťahu človeka s Bohom. Je opísaný ako
ZÁHRADA. Všetky chyby v prírode sú obrazom narušeného vzťahu človeka
s Bohom.
Strom poznania dobra a zla ukazuje, že Boh je vševediaci. On môže poznať
všetko dobro
a všetko zlo. Je tiež symbolom jeho moci. On je Stvoriteľ. Človek však
túto silu nemá, je
stvorený. Zákaz ukazuje človekovi hranice dané Bohom. Toto môžeš robiť,
ale toto nerob,
ublíži ti to. Adam a Eva neprišli ako prví s iniciatívou neposlušnosti.
Prvý prichádza
pokušiteľ. Nemôžeme však človeka oslobodiť od toho, že neposlúchol
Boha. Slobodne sa
rozhodla Eva a slobodne sa rozhodol aj Adam.
3.5 To nie ja, to on
Pre vedomie viny sa Adam a Eva začali skrývať pred Bohom. Keď Eva zhrešila,
obvinila hada. Keď Adam zhrešil, obvinil Evu. Vina sa nedá vymazať, dá sa
jedine odpustiť. A toto urobil Boh. Hriech zostal, ale odpustenie prišlo od
Boha aj od jeho Syna Ježiša Krista.
Tak ako sa liečime telesne z rôznych chorôb, tak sa potrebujeme liečiť
aj duchovne. Keď
prídeme k lekárovi, úprimne mu vyrozprávame, čo nás bolí a aký máme
problém. Lekár
nám na základe pravdivého opisu problémov predpíše liečbu, aby nám
pomohol.
Keď spáchame hriech, postup je približne rovnaký. V spovednici sa pred
kňazom (ktorého
vidíme) vyznávame Bohu (ktorého nemôžeme vidieť) z hriechu, zranenia
duše.
Kňaz nám v mene Ježiša Krista dáva odpustenie hriechov, liek na uzdravenie
našej duše.
4. Ohlasovatelia pravdy
4.1 Slová ako obrazy
Ľudské slovo môže vytvoriť hlbokú ranu na duši človeka, ktoré sa musí
dlho hojiť. Človek dokáže slovom aj pochváliť, alebo povzbudiť. Každému
človeku padne dobre, ak pred ťažkou životnou skúškou počuje slová:
„Neboj sa, držím ti prsty, dobre to dopadne.“
Kaligram je to slovo písané alebo upravené do obrazca, ktorý naznačuje jeho
obsah,
ideogram. Jeho objaviteľom je francúzsky básnik a dramatik Guillaume
Apollinaire, ktorý
počas 1. svetovej vojny napísal básnickú zbierku „Kaligramy“ s ktorou
sa preslávil svojim
umením spájať slová do vizuálneho obrazu.
Obrazná reč v Biblii
• Ľudia ju používajú na vyjadrenie skúsenosti s Bohom
• Biblia je plná obraznej reči, napr. žalmy, podobenstvá,
blahoslavenstvá
Ľudia, keď chceli vyjadriť svoju skúsenosť s Bohom, používali rôzne
obrazy. Semitské
národy v hovorovej reči veľmi často využívali obrazné vyjadrenia.
4.2 Zhltni slovo Ezechiel
„I riekol mi: „Syn človeka, zjedz, čo máš poruke, zjedz tento zvitok,
potom chod a hovor k domu Izraela!“ A keď som otvoril ústa, dal mi zjesť
ten zvitok.
I riekol mi: „Syn človeka, nakŕm si vnútro a naplň si útroby týmto
zvitkom, ktorý ti ja dávam.“ Zjedol som ho teda a bol mi v ústach sladký
ako med.
I riekol mi: „Syn človeka, hor’ sa, chod k Izraelovmu domu a hovor k nim
mojimi slovami!
(Ez 3, 1 – 3)
Kto je prorok?
„Prorok je človek, ktorý ohlasuje Božiu vôľu. Takým prorokom môže byt
tvoj otec, ktorý
povie: „ Synu nepi!“. Môže byt prorokom tvoja matka, ktorá povie: „
Synu nekradni!“.
Prorok môže byt tvoj kamarát, ktorý povie: „ Nedobre, ideš zlou
cestou“…“
(úryvok z kázne o. Mariána Kuffu)
4.3 Ježiš učí v podobenstvách
Ježiš chcel ľudom vysvetliť, čo je v živote správne a čo nie. Jeho
poslucháčmi boli obyčajní prostí ľudia. Pre ich lepšie pochopenie toho,
čo im chce povedať, si dosť často pomáha podobenstvami. Sú to príbehy,
ktoré pochádzajú zo života, alebo sú vymyslené. Úlohou podobenstva je
porovnať príbeh so svojím životom a zamyslieť sa nad ním. Ježiš nám
chcel ním vysvetliť aj nadprirodzenú pravdu.
4.4 Vaše áno nech je áno
Mnoho ľudí dnes nežije podľa biblických zásad. Niečo sľúbia, ale keď
sa im naskytne niečo výhodnejšie, neváhajú svoj sľub porušiť. Ani
v obchodných záležitostiach slovo „áno“ neznamená vždy „áno“,
hoci je dohoda urobená aj písomne. Aj sviatosť manželstva mnohí žiaľ,
berú ako nezáväzný vzťah, ktorý možno kedykoľvek ukončiť.
„Vaša reč nech je: Áno — áno, nie — nie. Čo je navyše, pochádza
od zlého.“ (Mt 5,37)
V tomto citáte nám Ježiš podáva recept, aký máme mat vzťah k hriechu,
Božím zákonom
ku skutkom. Jednoznačné „ÁNO“ pre život bez hriechu v spravodlivosti
a
jednoznačné „NIE“ pre páchanie hriechu.
4.5 Štefan ako svedok pravdy
Štefan ohlasoval pravdu aj napriek tomu, že ostatní poburovali ľud proti
nemu. Nebál sa prekážok. Pravda a jej ohlasovanie bolo pre neho cennejšie
ako všetko. Štefan je pre nás povzbudením povedať pravdu, aj keď je to
veľmi ťažké.
„Boh je svetlo a niet v ňom nijakej tmy.“ (1Jn 1,5) Jeho slovo je pravda
(porov. Prís 8,7)
a jeho zákon je pravda (porov. Ž 119, 142). Sám Ježiš sa zaručuje za
Božiu pravdu, keď pred
Pilátom potvrdzuje: „Ja som sa na to narodil a na to som prišiel na svet,
aby som vydal
svedectvo pravde“ (Jn 18,37) Youcat 32
5. Konať v pravde
5.1 Zlaté pravidlo
„Všetko, čo chcete, aby ľudia robili vám, robte aj vy im. Lebo to je
Zákon i Proroci.“
(Mt 7, 12). Tá istá zásada vyslovená negatívne znie: Čokoľvek nechceš,
aby ti robili iní, nerob ani ty im (porov. Tob 4, 16)!
Životná skúsenosť vždy viedla človeka k stanoveniu pravidiel. Sám Boh vedie človeka podľa pravidiel, ktoré sú mimoriadne. Sú zapísané do srdca človeka. Voláme ich zlatými pravidlami a Desatorom.
5.2 Zákon lásky
„Láska je úžasná cnosť. Je zároveň prostriedkom i účelom, pohybom
i cieľom, cestou, ktorá vedie k sebe samej. Čo teda treba urobiť, aby sme
milovali? Nejestvuje na to nijaké zvláštne umenie, stačí iba jednoducho
milovať. Tak ako sa učíme hrať na flaute tým, že na nej hráme, alebo ako
sa učíme tancovať tým, že sa dáme do tanca.“ Sv. František Saleský
Pieseň z JKS, č. 217
1. Duchu Svätý, príď z neba
a vyšli nám zo seba
[:žiaru svetla pravého.:]
2. Príď k nám, Otče chudobných,
Darca darov sľúbených,
[:svetlo srdca bôľneho.:]
3. Tešiteľ si najlepší,
ó, hosť duše najsladší;
[:ty sladké občerstvenie.:]
4. V práci si poľahčenie,
v sparne si ovlaženie,
[:v plači si potešenie.:]
5. Svetlo oblažujúce,
naplň myseľ aj srdce,
[:ľudu tebe verného.:]
6. Bez pomocnej milosti
človek žije v hriešnosti,
[:nie je v ňom nič dobrého.:]
7. Očisť, čo je skalené,
zavlaž, čo je znavené,
[:uzdrav, čo je zranené.:]
8. Ohni, čo je stŕpnuté,
zohrej, čo je skrehnuté,
[:naprav, čo je zblúdené.:]
9. Daruj svojim veriacim,
s dôverou ťa prosiacim,
[:svätú milosť sedmorú.:]
10. Daj za čnosti odmenu,
daj smrť dobrú, blaženú,
[:daj nám radosť trvalú.:]
Ref. Príď k nám, príď k nám, Duchu Svätý,
príď k nám, Duchu presvätý.
5.3 Skutky lásky
Čo je láska? Slovo láska má viac významov:
- intenzívny emocionálny pocit náklonnosti k nejakej osobe,
- materinská láska,
- láska detí k rodičom,
- Božia láska k ľudom,
- manželská láska,
- súrodenecká láska.
Boh nám v Ježišovi Kristovi zjavil celú hĺbku svojej milosrdnej
lásky.
Vykonať skutok lásky ako prejav lásky a vďačnosti Bohu nie je povinnosť,
ale výsada.
5.4 Zodpovednosť za iných
„Všetci ľudia majú rovnakú dôstojnosť, no nie všetci žijú
v rovnakých životných podmienkach. Existujú totiž nespravodlivé
hospodárske a sociálne rozdiely, ktoré postihujú milióny ľudí. Tieto
rozdiely sú v jasnom rozpore s evanjeliom, odporujú spravodlivosti,
dôstojnosti osôb a mieru. Boh tých ľudí, ktorých obdaroval rozličnými
schopnosťami a možnosťami, vyzýva k vzájomnej solidarite. Jeden má
s láskou vyrovnať to, čo druhému chýba.“ (Youcat 331)
Skutky telesného milosrdenstva
nasýtiť hladných
napojiť smädných
odieť nahých
ujímať sa ľudí bez prístrešia
navštevovať chorých
oslobodzovať väzňov
pochovávať mŕtvych
Skutky duchovného milosrdenstva
radiť pochybujúcim
poučovať tých, čo sa mýlia
napomínať hriešnikov
potešovať zarmútených
trpezlivo znášať nespravodlivosť
odpúšťať tým, ktorí nám ublížili
modliť sa za živých i mŕtvych
5.5 Zodpovednosť za rodinu
Kresťanská rodina
Má byt malým cirkevným spoločenstvom, domácou cirkvou. Rodičia majú
vnímať svoje deti ako Božie deti a vychovávať ich tak, aby dodržiavali
Boží zákon. Od mala ich majú viest k Bohu, (chodiť s nimi na detské sv.
omše, učiť ich modliť sa, čítať im bibliu).
Rodičia sú zodpovední za výchovu svojich detí. Je to veľká zodpovednosť,
pretože oni im
majú byt príkladom. Aj deti musia byt učené zodpovednosti už od školského
veku, aby sa
potom stali zodpovední vo svojom živote a vo svojej rodine.
Ciele rodinnej výchovy:
1. vedieť sa postarať o seba, naučiť sa základným hygienickým,
zdravotným, pracovným
a spoločenským návykom
2. vedieť rozlišovať medzi dobrým a zlým
3. vedieť vnímať krásu v prírode a umení, odlišovať vkusné a
nevkusné
4. vedieť sa uplatniť v osobnom živote aj v pracovnej oblasti
Byt zodpovedným a dobrým rodičom, ktorý zvládne výchovu svojich detí, je
náročnou
úlohou, ktorú je možné zvládnuť Božou pomocou prostredníctvom spoločnej
rodinnej
modlitby.
5.6 Projekt pomoci iným
Vymysli, ako môžeš pomáhať ľudom vo svojom okolí. Tu sú nejaké nápady,
ktoré môžeš použiť.
Pomoc starým, opusteným a chorým:
- nosiť im obedy z jedálne, lieky z lekárne,
- nakupovať, upratovať, porozprávať sa, vypočuť ich.
Pomoc rodinám:
- zaviesť dieťa na krúžok /hudobnú/ a priviesť ho späť domov,
- postrážiť dieťa zaneprázdnenej matke, kočíkovať s ním,
- zahrať sa s deťmi zo susedstva,
- pomáhať pri učení slabšie prospievajúcemu kamarátovi.
Finančná pomoc:
- adoptovať si na diaľku dieťa z chudobnej krajiny prostredníctvom
dobrovoľného mesačného príspevku,
- prispieť na zbierku pre pomoc ľudom postihnutým živelnými pohromami
- prispieť na zbierku na zdravotnícky materiál v rozvojových
krajinách,
- zaslaním sms podporovať činnosť charitatívnych a pomoc poskytujúcim
organizáciám ako Dobrý anjel, Úsmev ako dar a pod.,
- podieľať sa na organizácii podujatí, z ktorých finančný výťažok
bude použitý na dobročinné účely.
Iná pomoc:
- darovať na charitu šatstvo, hračky a iné veci,
- zapájať sa ako dobrovoľník do rôznych akcií, ktoré pomôžu iným
ľudom,
- organizovať charitatívne podujatia,
- modliť sa za niekoho, kto má problém.
Použitá a odporúčaná literatúra pre pracovný zošit
náboženstva pre 6. ročník základných škôl
HERIBAN, J. Sväté Písmo Starého i Nového zákona. Rím. SúSCM. 1996.
DOBRENKOVÁ, L. Sloboda človeka. Metodická príručka 6. roč. KPKC n.o.
2010
Katechizmus Katolíckej cirkvi. Trnava. Spolok Svätého Vojtecha. 2004.
WOJTOWICZ, K. O kázni a dáždnikoch. Bratislava. Lúč. 1992.
JACOBSON, D. keď Boh robí citronádu. Kumrán. 2013
YOUNG, P. Chatrč, Zamyslenia na každý deň v roku. Tatran. 2013.
Ján Pavol II. Pamäť a identita. Trnava. Spolok Svätého Vojtecha. 2005.
Online zdroje
www.kbs.sk
www.grkatpo.sk
www.abu.sk
www.wikipedia.org
https://www.zborovna.sk/kniznica.php?…